وبلاگ

نوار نقاله چیست

نوار نقاله

به جرعت میتوان گفت یکی از پر مصارف ترین وسیله ها در همه ی تولیدی ها، نوار نقاله میباشد. نوار نقاله وسیله ایست که در جا به جایی وسایل بزرگ و کوچک کمک شایانی میکند و به نوعی کل خط تولید به این محصول وابسته است.

این محصول یه جای ثابت دارد ولی با غلطک ها و یا سینی از جنس لاستیک یا فلز، میتواند تمامی محصولات و وسایل را از نقطه ی آغاز تا نقطه پایان خود حمل کند. نوار نقاله در شکل ها و مدل های مختلی یافت و تولید میشود که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. برخی از آنها دارای غلطک های ثابت هستند که با چرخیدن غلطک ها باعث جا به جایی محصولات میشوند، و برخی دیگر از آنها در کنار خود یک ریل راه آهنی دارند که باعث به چرخش در آمدن طیفی از پلاستیک میشود.

اگر بخواهیم به محیط پیرامون خود نگاهی بیاندازیم، در روز با نوار های نقاله زیادی برخورد میکنیم. نوار نقاله های فروشگاهی که وسایل را به سمت دستگاه بارکد هدایت میکنند، پله های برقی و در فرودگاه ها در وسیله ای که چمدان ها را در هنگام تحویل دادن و یا تحویل گرفتن مشاهده میکنیم، انواعی از این نوار های نقاله میباشند. همچنین این محصولات ، نقش بسیار مهمی در دستگاه های شیرینگ پک دارند و از بخش های مهم و مکمل این دستگاه ها حساب می آیند. در ادامه درباره اینکه نوار های نقاله چگونه کار میکنند و نوار نقاله چند مدل دارد، بیشتر توضیح خواهیم داد.

نوارهای نقاله چگونه کار میکنند؟

وسیله ها بر روی نوار های نقاله قرار میگیرند و نوار های نقاله با جا به جا کردن آنها باعث پیشرفت در روند تولید محصولات میشوند.فهمیدن اینکه نوار نقاله چگونه کار میکند بسیار ساده است،نوار های نقاله دارای یک چرخ دنده بزگ میباشند که با استفاده از انرژی برق، تسمه نقاله را به چرخش در میاورد؛ با به حرکت در آمدن تسمه نقاله، روکش پلاستیکی و یا فلزی که بر روی تسمه نصب شده است نیز به چرخش در میاید. محصولات بر بروی روکش پلاستیکی یا فلزی قرار میگیرند و به همین صورت محصولات توسط نوار نقاله جا به جا میشوند.

برخی از نوار های نقالی افقی هستند و محصولات را فقط در امتداد خط افق جابه جا میکنند. ولی برخی از تولیدکنندگان نیاز دارند تا برخی از مواقع، محصولات خود را به صورت عمودی نیز جا به جا کنند. برای مثال در تولیدی های آرد، بعد از بسته بعدی نیاز است که بسته های آرد بر روی نوار نقاله قرار بگیرند و به سمت سیلو ها بروند.

بعد از مدتی که کیسه های آرد بر روی هم در سیلو قرار گرفتند. اتفا آنها زیاد شده و دیگر نوار نمیتواند به کار خود ادامه دهد. در همچین مواقعی از نوار های نقاله عمودی یا شیب دار اسفتاده میکنند. روش کار این نقاله ها دقیقا مانند همان نقاله افقی میباشد و تنها تفاوت آنها در روکش آنها میباشد این این روکش ها باید اصطکاک بیشتری داشته باشند.

انواع نوار نقاله و کاربردهای آنها

وسیله نوار نقاله مدل های زیادی دارد و هرکدام از این مدل ها ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و در مصارفی مهم به کار میاید. برای مثال نوارهای نقاله ثابت در دستگاه شیرینگ پک استفاده مفیدی دارند. زیرا با استفاده از یک روکش پلاستیکی صد آب میتوان تا سالها از آن برای بردن محصولات به کوره حرارت میباشد و این کار در صورتی امکان پذیر قرار میگیرد که از روکش مناسبی برای نوار نقاله استفاده کرده باشیم.

در ادامه کارایی و ویژگی های برخی از انواع دستگاه های نقاله را برای شما آماده کرده ایم تا اگر شما هم از افراد و یا تولیدی های نیازمند به این دستگاه هستید، در هنگام خرید بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به نیازتان خریداری کنید.

  1. نوار نقاله دستچین

    در برخی از تولیدی ها که سایز محصولات متفاوف است از نقاله های دستچین استفاده میکنند. این نقاله ها معمولا سبد و یا مخازنی را در خود جای داده اند تا جدا سازی محصولات به بهترین شکل ممکن شکل بگیرد. در این نوار های نقاله از ویبراتور های قوی و توری هایی با سایز های متفاوت استفاده شده است. برای مثال خط تولی زیتون را در نظر بگیرید. در مرحله اول توری های ریزی به کار رفته و در مراحل بعدی توری ها درشت تر و درشت تر میشوند.

    در زیر هر یک از این توری ها سبد و یا مخازنی وجود دارد. نحوه جدا سازی به این شکل میباشد که تمامی زیتون ها را در نوار نقاله میریزند و با حرکت کردن و تکان خوردن های نقاله، در مرحله اول زیتون های ریز جدا میشوند و به مخزن خود میروند، در مرحله بعد زیتون های با سایز متوسط به داخل مخزن ها ریخته میشود و در مرحله آخر زیتون های درشت که نتوانتسه اند از توری ها رد شوند به مخزن مخصوص خود میروند.

  2. نوار نقاله بارگیری

    این نوع از نوار های نقاله در تولیدی ها و شرکت هایی استفاده میشود که مشغول به تولید 2 و یا بیشتر از 2 محصول هستند. این نوار های نقاله باعث میشوند که هزینه در جا به جایی محصولات به شدت کاهش یابد و در برخی مواقع حتی نیاز به میشان لیفتراک را هم حذف میکنند. این نوار های نقاله در نقطه پایان به انبار و یا خروجی محصولات ختم میشود. بگذارید کارایی آنرا با یک مثال برای شما شرح دهیم.
    یک شرکت را که در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت دارد را در نظر بگیرید. بعد از انجام تمام مراحل تولید وسایلی مانند، تستر، مایکروویو، ماشین های ظرف شویی، یخچال های کوچک و ….. باید نوار نقاله ای برای هر بخش تهیه کرد تا آنهارا از پایان خط تولید به انبار هدایت کند. حال فرض کنید که به چند عدد لیفتراک و یا کارمند احتیاج است تا این کار را انجام دهند؟ قاعدتا این کار هزینه زیادی در پیش دارد و تنظیم کردن آن هم بسیار دشوار است.
    در اینجا میتوان از نوار نقاله بارگیری استفاده کرد. میتوان انتهای نوار نقاله بارگیری را به انبار هدایت کرد و از چند نوار نقاله دیگر برای رساندن همه ی محصولات به نوار نقاله بارگیری استفاده کرد. به زبان ساده تر، همه ی محصولات تولید شده توسط نقاله های مختلف به نقاله ی بارگیری میرسد و نقاله ی بارگیری همه ی آنهارا به انبار میبرد. با اتفاق افتادن این روش دور از انتظار نیست که بسیاری از هزینه ها از بین خواهد رفت و نیاز به نیروی انسانی کمتری در خط تولید و انبار خواهید داشت.

  3. نوار نقاله pvc

    با توجه به ویژگی های زیادی که مواد PVC دارند، دور از انتظار نیست که در این زمینه هم از آنها بتوان استفاده کرد. از مواد PVC برای روکش کردن پلاستیک های نوار نقاله استفاده میشود و همین امر باعث میشود که نوار نقاله به ویژگی هایی مانند ضد آب بودن و مقاوم بودن در برابر حرارت مجهز شود. برای مثال اگر دستگاه شیرینگ دارید، میتوانید با خیال راحت از این نوار های نقاله استفاده کرده و اصلا نگران تغیر شکل دادن و ذوب شدن نوار نقاله خود نباشید.

  1. نوار نقاله ثابت

    از این نوار نقاله حداقال استفاده را میتوان برد. این نوار های نقاله در مقادیر ارتفا، سرعت، طول و جابه جایی هیچ تغیری نخواهند کرد و در یک مکان به صورت ثابت نصب میشوند. برای مثال میتوان از اسفاده آن در فروشگاه ها نام برد. حدقال برای یک بار هم که شده این نقاله را از نزدیک دیده اید. بعد از خرید تمام وسایل خود را بر روی این نقاله میگذارید و توسط پدالی توسط اپراتور، این وسایل به سمت دستگاه بارکد خوان هدایت میشوند.

  2. نوار نقاله متحرک

    کاربرد استفاده از این نوار نقاله دقیقا مانند نوار نقاله ثابت میباشد. با این تفاوت که میتوان ارتفاع آنرا کم و یا زیاد کرد، شیب درجه افقی آنرا عوض کرد و یا از آن در مکانی دیگر استفاده کرد. نمونه استفاده کاری از این نوار نقاله را در کارخانه های تولید مواد غذایی زیاد میتوان پیدا کرد. یکی از نمونه مکان هایی که از این نوار نقاله استفاده میشود، در اسباب بازی های کودکان و یا حتی نمونه بزرگ تر آن، جرثقیل های ساختمان سازی میباشد.

  3. نوار نقاله زنجیری

    نوار های نقاله زنجیری در 2 مدل تولید میشوند. یک یاز این مدل ها بر روی زمین نصب میشود و دیگری بر روی سقف تولیدی و یا کارگاه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. از ویژگی های این نقاله میتوان به اشغال کردن فضای کمتری نسبت به باقی مدل ها اشاره کرد. نقاله های زنجیری زمینی، در مصارفی مانند جا به جایی خاک و ماسه، کیسه های برج و یا آرد و شکر و مصارفی دیگر استفاده یمشود.
    اما استفاده و کاربرد آن بیشتر به صورت سفقی میباشد. برای درک بهتر کارایی نوار نقاله زنجیری سقفی، میتوان به کشتار گاه های بزگ دام اشاره کرد. روش کار آنها به این صوت است که دام را با توسط نوار های نقاله زنجیری از سقف آویزان کرده و این کار سبب جا به جایی راحت در دام و انجام عملیات های تولیدی روی آنها میشود.

  4. نوار نقاله رولیکی

    از نوار نقاله رولیکی برای جابه جایی وسایل سنگین تر مانند یخچال های صنعتی و یا جابه جایی ماشین آلات استفاده میشود. این نوار های نقاله به دلیل استفاده از 2 عدد بلبریگ در دو طرف خود و استفاده از پلاستیک های گوشتی، قابلیت جابه جایی وسایل بسیار سنگین با بالا ترین سرعت را دارند و از ویژگی های آن میتوان به راحتی استفاده از آن اشاره کرد. نوار های نقاله رولیکی فضای تقریبا زیادی را اشغال میکنند، در نتیجه اگر قصد خرید این مدل از نقاله هارا در فکر دارید باید فضای محیط کار خود را نیز در نظر بگیرید.نوار

  5. نوار نقاله چرخشی

    این نوار نقاله یکی از پر استفاده ترین نوار های نقاله میباشد که در تولیدی های زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. توضیحی که درباره نوار نقاله دستچین دادیم را به خاطر بیاورید. فرض کنید که به جای الویت در جداسازی سایز، الویت شما جدا سازی محصولات در رنگ آنها میباشد. برای همین شما نیاز به یک یا چند اپراتور دارید تا بتواند محصولات را از هم جدا کنند و در مخزن های دیگری بریزند. اما در برخی مواقع بعضی از اپراتور در جدا سازی نحصولات عقب میافتد و به عبارتی دیگر محصول از اپراتور رد میشود.
    در همچین مواقعی آن محصول به صورت اتوماتیک به ابتدای نوار نقاله برمیگردد. این نوار های نقاله معمولا به شکل های دایره ای و یا مربعی یافت میشوند. اما نمونه هایی از آنها وجود دارد که خارج از شکل دایره و یا مربع هستند، برای مثال در گیت های خروجی فرودگاه، چمدان های شما بر روی همین نوع از نوار های نقاله قرار میگیرد و در صورتی که شما نتوانید چمدان خود را بردارید، باید کمی منتظر بمانید تا دوباره آن چمدان به نقطه ابتدایی نوار نقاله برسد. به طور خلاصه، نوار های نقاله چرخشی به صورت بینهاید به دور خود میچرخند.